
Press freedom and reporting on the government in Myanmar 

Myanmar used to be one of the most secluded and isolated places in the world. 

Human rights watchdog organizations each year released reports with countless incidents 

proving Myanmar to be one of the worst states when it came to dealing with its people. 

Press freedom was seriously violated with many media laws in place.  

Starting in March 2011, things began to change when a newly elected civilian 

government came to power. To much global rejoicing, the country began to open up and 

began to allow much more freedom for both local and international media. This is an 

unique opportunity for journalists to speak candidly and openly for the first time about 

the state of the press in Myanmar.  

This change raised two questions. Is this freedom real and will it last? How do 

these changes affect the way journalists work in Myanmar? To answer these, I explored 

two research questions:  

RQ1: How did journalists in Myanmar and outside of the country report on the 

government before the political reform? 

RQ2: How do the recent change in policies affect reporting in Myanmar? 

I conducted 11 in-depth interviews. One group included those who worked for 

local media and foreign press inside Myanmar. The other group consisted of those who 

worked for exiled media and international press outside of the country.  

The framework for this analysis is the gatekeeping theory as defined by 

Shoemaker and Voss (2009). It is “the process of culling and crafting countless bits of 



information to the unlimited number of messages that reach people everyday and it is the 

center of the media’s role in the modern day.” 

For 50 years before the recent positive developments, journalists in Myanmar had 

been operating under strict censorship from the government with a series of media laws 

to follow. The recent changes in the Burmese media landscape, though positive, are still 

in an early phase. What these journalists consider as newsworthy and their decision 

process might be influenced by governmental censorship or self-censorship. To this end, 

gatekeeping theory which addresses the media’s decision in disseminating and 

withholding information from the public offers an insight into this process. 

Background: Suppression of the media under the military rule 

Aung Zaw reported in the Nieman Reports (2002) that the media in Myanmar was 

in a “deep coma.” The Committee to Protect Journalists in 1998 listed this Southeast 

Asian country as one of 10 enemies of the press together with China and Cuba. Since 

2002, Myanmar was among the bottom 15 countries where freedom of expression was 

seriously violated (Reporters Without Borders, 2013). 

The media was under tight control from the Press Scrutiny and Registration 

Division (PSRD), which is an agency of the Ministry of Information (Naing, 2010). The 

military government of Myanmar passed several acts prohibiting the country’s press from 

publishing any content that reflect badly on the government as well as undermining the 

country’s peace and stability. Violations of this principle would bring a sentence of up to 

20 years (Committee to Protect Journalists, 1997). Taboo topics included natural 

disasters, plane crashes, regional conflicts as well as activities on the opposition party and 



coups to overthrow the military government (Zaw, 2002; Piddhanida, 2013). Journalists’ 

phones were tapped (Zaw, 2002) and licensing was a must for anyone who wanted to 

practice journalism (Reporters Without Borders, 2005). 

Every week we would have to submit our pages on Thursday 

and Friday then on Saturday night late in the evening, we'd get 

our pages back from the ministry and we would put the 

corrections in and cut what they told us to cut and then run the 

paper. (Gabrielle Paluch, former editor of Myanmar Times) 

Print media was strictly censored with pre-publication rule with every article 

having to be submitted for approval before publishing. 450 non-government newspapers, 

journals and magazines had to suffer from this process which could take several months 

(Tun, 2013; Pidd, 2013; Phanida, 2013; Naing, 2010).  

While foreign correspondents did not have to go through censorship, they had to 

send copies of their stories to the censorship bureau. They practiced what was called self-

restraint to protect themselves from the government action. 

Self-restraint in the sense that for example if we want to write 

anything about military, I would guess and gauge is this worth 

the risk, how can I verify this information, what sort of proof. I 

have to double check and recheck before I write a story so I have 

a little bit of restraint because of what I wrote, I might land into 

trouble, I want to stay out of trouble so that I can report. We 

have to be very careful of what we write. (Aye Win, AP foreign 

correspondent) 

The military regime also controlled the airwaves and used broadcasting as a 

propaganda tool. According to the CIA (2013), the Burmese government owned one state 

radio station and controlled the content of nine joint state and private radio stations. The 

government has ownership of two TV stations, one of which belongs to the armed forces, 

which also has partnerships in two other pay TV stations. 



Access to the Internet was also limited with many websites being banned, 

including YouTube, BBC, Reuters, The Bangkok Post, Straits Times, Radio Free Asia, 

Irrawaddy, Democratic Voice of Burma. The government censored the Internet by asking 

service providers to install censorship equipment manufactured from China. Anti-

government content was firewalled while netizens were considered “enemies of the state” 

(Reporters Without Borders, 2011). According to the law, no citizen was allowed to 

possess a fax machines or computers (Burma Wireless Telegraphy Act, 1933), posting on 

the Internet is regulated (Computer Science Development Law, 1996). Violations of any 

of those laws would result in either fines or up to 15 years in prison. Many said that the 

law left many doors open for interpretation and the main goal was to keep government 

critics from speaking up (Pidd, 2013). 

Burmese journalists were never under the threat of a death penalty, however many 

journalists who violated the strict media law were jailed in insanity prisons with lengthy 

sentences (Zaw, 2002; Reporters Without Borders, 2005). In 2008, 10 journalists were 

put in jailed, including one who received a sentence of 19 years (Naing, 2010).  

Aye Win, and her husband, Min Zaw, a foreign correspondent for the Tokyo 

Shimbun, were harassed and threatened constantly by the government. They were 

arrested from home at midnight for questioning. Aye Win described one event during the 

Saffron Revolution of the Buddhist Monks in 2007 when she heard that traumatizing 

knock on their home’s gate. 

The roads were quiet, it’s eerie, it’s so silent, nothing, you 

can even hear the pen drop. And then about midnight, I 

shouldn’t be awake because I had been running and walking 

all day, I should be sleeping like a log, but I could hear a car 



on the street. “What is this car doing?” And then it clicked. 

“Are they coming for us?” Normal person wouldn’t think like 

that. (Aye Win, AP foreign correspondent) 

  

Min Zaw was arrested that day for covering the monks’ protests. He was sent to 

solitary confinement and was release 7 days after due to his health conditions. 

Publishing articles that went against the government’s instructions would lead to 

warnings, suspension or even worse, shutdown. Private newspapers were shut down 

because of being pro-America or reporting on events that were deemed inappropriate by 

the PSRD (Reporters Without Borders, 2005). This led many newspapers into carefully 

coding secret messages calling for freedom and overthrowing the current government 

into their articles. Journalists in Myanmar called this practice “sandwich reporting” 

(Naing, 2010).   

Chit Win Maung, an editor and founder of two magazines, said that one of his 

magazines was banned three times for publishing articles criticizing the military 

government. Ya Nan Thit, an international affairs magazine, twice was out of circulation 

for six months and then again three months.  

Existing alongside the repressed media in the country is the exiled media which 

located in the neighboring countries of Thailand, India and Bangladesh. These 

publications were reporting in English, Burmese and various languages. They also relied 

heavily on contributions from donors, mostly from Europe and America (Zaw, 2006). 

Three of the most prominent ones are Irrawaddy in Thailand, Mizzima in India, and the 

Democratic Voice of Burma in Norway. These outlets were not allowed to distribute their 

work in Myanmar and were seen by the government as “enemies” (Bottollier-Depois, 



2012). 

Reporting on the government as well as getting any information at all was hard 

work and often unrewarded. For exiled publications, it was harder for them to report on 

the government issues. Calls were unanswered and were required to quote from 

government owned media. During Nargis Cyclone in 2008, VOA Burmese service was 

trying to get information about the devastation that the cyclone caused to the country. 

However, communications were completely cut off. 

Zaw (2006) highlighted that exiled media enjoyed much more freedom than their 

counterparts inside the country. They often published articles that were very critical of 

the regime with the help of reporters inside the country (Zaw, 2006). These publications 

attracted international attention and were also popular in Myanmar. In many cases, 

Burmese audience had to rely on outside news to get information on the development 

inside their country on certain topics. (Reporters Without Borders, 2005). 

The exiled media were operating under pressure from their political associations, 

donors, and the country where they headquartered. According to Zaw (2006), Thailand 

many times asked Irrawaddy to change its location or shut down the office as it wanted to 

keep a good relationship with Myanmar. Many exiled publications were associated with 

opposition parties and were not critical of the opposition parties’ weaknesses as well as 

flaws in strategies. Irrawaddy once was told by the party that they should wait until the 

“revolution is over” to publish articles that put the party under a bad light. Donors never 

forgot to remind them that they help fund the newspaper. Mizzima once was told to 

retract an article that was not in line with the views from its donors (Zaw, 2006). 



Under the previous military regime, it was extremely difficult for foreign media to 

get news from inside Myanmar as well as distributing news within the country. 

According to a report from Reporters Without Borders in 2005, foreign journalists from 

Agence France-Presse, British Broadcasting Company, and Voice of America were 

denied visas to entry the country. Journalists who gave those media interviews were 

harassed and their phone lines were disrupted for weeks. Foreign media were told to 

leave the country after the military came to power in 1964. Only two Chinese news 

outlets were allowed to have permanent staff working in Myanmar (AP, 2013). Foreign 

reporters often had to travel to the Thai or Chinese borders to get information about this 

isolated country (BNI, 2013).  

Thiha Thwe, NHK’s cameraman, said on the day before Saffron Revolution in 

2007, both of his phones stopped working. The same thing happened to many other 

journalists who worked for foreign media, which made it hard for them to communicate 

with their bureaus in Bangkok and elsewhere.  

The government authorized which newspapers and periodicals were allowed to 

appear on the newsstands and often times their content was heavily guarded. Anyone 

found with possession of an unauthorized publications could be put in prison (Brooten, 

2008). VOA, BBC and some other radio stations had to transmit signals through satellite 

or shortwave to reach audience in Myanmar (Central Intelligence Agency, 2013). 

Myanmar today: Positive changes and unknown future 

         In a dramatic move in August 2012, Myanmar’s Ministry of Information’s 

Press Scrutiny and Registration Division announced its decision to abolish its 50 year 



practice of pre-publication censorship for print media. This means journalists will no 

longer have to submit their work for approval before publication. This is the most 

dramatic change in a series of reforms that shows the government’s ease on controlling 

press freedom during the last year since the political reform (Tun, 2013; Pidd, 2013; 

Phanida, 2013). 

Things in Myanmar are the best they’ve been in years. 

(Geoffrey Goddard, former Myanmar Times editor) 

Myanmar removed 2,082 names from a list of banned organizations and 

individuals, many of whom were journalists. This allowed the return of exiled media 

organizations as well as the release of journalists and cyber dissidents (Reporters Without 

Borders, 2013).  

In late 2012, the exiled media organizations set up their offices in Yangon. It took 

Voice of America Burmese service a year and a half to come back to the country. It now 

has a staff of six people, including a bureau chief, rotating every two years. Radio Free 

Asia has staff in Yangon, the business capital of Myanmar, and Mandalay, the second 

biggest city in the country. Reporters from publications such as Mizzima, Irrawaddy and 

DVB are now back, working in the country. Mizzima, a publication banned by the junta 

for publishing critical stories about the government, has offices in three most important 

cities in Myanmar, which are Na Pyi Taw, Yangon and Mandalay. Their reporters and 

support group has grown to 190 people. 

Many newspapers did something they never imagined to do before such as putting 

pictures of Aung San Suu Kyi on front pages or quote critics of the government (Tun, 



2013). Before this, local newspapers were not allowed to publish anything about Aung 

San Suu Kyi or her pictures (Phanida, 2013). 

We now have so many newspapers. Most of the journalists can 

write nearly everything, no more censorship department (sic). 

Our press movement (sic) is more free compared to previous 

years. (Chit Win Maung, chief editor of Tha Ma Ga News 

Journal and Tet Lann Sports Journal) 

The return of the private media is also a positive sign which ended the monopoly 

on daily news by the government newspapers (Win & Naing, 2013). Starting April 2013, 

daily private newspapers re-appeared in the newsstands. This was a novelty in Myanmar 

because many people are not old enough to know private media even existed (Win, 

2013). As many as 16 private newspapers have permissions to publish daily. Four of 

them released their first daily on April 1, 2013  (Win & Naing, 2013). 

There’s been a remarkable transformation as the domestic 

media as the onerous censorship is not there as it was. You 

have a boom in the number of newspapers being published. 

There are probably too many newspapers right now. (Steve 

Herman, VOA’s Southeast Asia Bureau Chief) 

Also in April 2013, NHK, a Japan-based media group, and the Associated Press of 

the U.S. were allowed to have permanent staff working in Yangon.  

There has been a huge influx of foreign reporters. There are a 

lot more than there used to be due to ease of restrictions and 

people are a lot more open to the press than they used to be. 

(Gabrielle Paluch, freelance reporter) 

These changes together with the release of political prisoners helped Myanmar 

jump 18 places in the Reporters Without Borders press freedom index. For the last 

decade, Myanmar was always placed in the bottom 15 every year together with countries 

which had the worst press freedom index. In the 2013 report, Myanmar was ranked 151st, 



its best position on the list ever (Reporters without Borders, 2013). 

Despite the progress, lack of access and lack of transparency are still big problems 

under a newly open government. Stories about former generals are still hard to access, 

while investigation stories are mostly impossible to execute. This is particularly true for 

foreign media and once exiled media. Many parts of the country are still closed off to 

foreign media and government officials are reluctant to talk to the press. Getting a 

comment from government sources is still fundamentally difficult. Investigation on 

corruption is difficult to work on because of the lack of transparency.  

Lack of transparency and of course we can’t say that foreign 

correspondents are free to travel anywhere in the country. 

Much of the country is restricted and literally as recently as a 

few week ago foreign correspondents have been chased out of 

Rakhine state. The situation is better than it was a few years 

ago but by no means is it comparable to many other countries 

in the regions. (Steve Herman, VOA’s Southeast Asia Bureau 

Chief) 

A few politicians or officers, they talk to us but people in the 

bureaucratic chain still are not willing to talk to us. They’re 

afraid of their status. They would lose their job or something 

like that. (Htun, VOA Burmese service bureau chief) 

Foreign press express a sense of confusion and frustration toward the 

government’s treatment of them. 

There is tremendous frustration, puzzlement, and 

consternation among the foreign media especially the major 

news organizations based there about lack of access to 

government officials… Much of the country is restricted and 

literally as recently as a few weeks ago foreign correspondents 

have been chased out of Rakhine state. (Steve Herman, VOA’s 

Southeast Asia Bureau Chief) 

The recent arrests of three journalists who broke the news about a chemical 



weapons factory, and one journalist who went into the Education Ministry to get 

information have taken a toll on local journalists as well. Most journalists now will think 

twice before breaking investigative or enterprise stories.  

The freedom is like a kind of fruity fruit, it has been delicious 

but the taste has been disappearing. (Thiha Thwe, NHK’s 

cameraman) 

 The arrival of more private daily newspapers was greeted with great joy, however 

a price war has already started. Many journalists blame cronies, financial groups who are 

friends of the government, for waging this war. Those financial groups are selling 

newspapers at half or one third the average price. Private media do not have the resources 

to sustain their business. 

The government controls the distribution, the government has 

established the printing press, they have many printing press all 

over the country… In terms of distribution, they’re [private 

media] far behind because they don’t really have this strong 

network. And they don’t have printing machines all over the 

country, and when the transportation not efficient, how can you 

send the daily newspapers, you know to the district that will, 

you know the reader can read early in the morning. By noon, 

the newspapers are useless. (Aye Win, AP foreign 

correspondent)  

Over the last year, three newspapers went bankrupt, one of which is Mizzima, one 

of the exiled media organizations who just got back to the country. Mizzima has since 

partnered with a company owned by Surge Pun, a banking and real estate tycoon. With 

the financial support, Mizzima aspires to become one of the top media house in 

multimedia production according to its editor-in-chief Soe Myint. From an exiled 

newspaper which was banned and critical of the junta, Mizzima now has 190 staff, 

working in Yangon, the capital city Na Pyi Taw, and Mandalay. Aye Win expressed 



concerns about the newspaper’s direction. 

Since it was bought by a tycoon, the business will be 

financially strong but we have to carefully observe that these 

media remain independent. (Aye Win, AP’s foreign 

correspondent) 

While Mizzima found a strong financial support, Myanmar Freedom is trying to 

negotiate its existence. One of Myanmar’s first private daily English newspapers, 

Myanmar Freedom had to suspend publications recently. Thiha Saw, the editor in chief, 

has been negotiating for a strong financial partner in the price war with cronies.  

Our initial business plan was to reach the 'sustainable point' in a 

year or so.  Our initial projection for the capital we need was 

one million dollars in a year.  I've spent almost $850,000 in the 

last 10 months. At this point when the price war started and the 

big companies coming in, I have not any choice but to team up 

with a stronger company to engage in this 'cruel newspaper 

war'. The challenge is to get a strong partner and maintain our 

independent editorial policy. (Thiha Saw, Myanmar Freedom’s 

chief editor) 

One challenge for a new freedom of press is that young journalists who grew up 

during the military rule were not exposed to professional journalism. While college 

educated, they have recently graduated and do not have any professional journalism 

training. These budding journalists are also underexposed to the international community 

and norms. They often confused with appropriately challenging politicians and feeling 

they are disrespecting these politicians. Lacking background and context is also one 

challenge for these journalists. Consequently, they do not know which questions to ask to 

gain the proper information or to get to the heart of the matter. 

 



Conclusion: Skepticism about the future 

 While the changes, recent openness, and relaxation of the government towards the 

media are seen as positive, skepticism is still high among journalists and media experts in 

Myanmar and outside.  

 I've never really bought into the type of "everything is fine in 

Burma" because, well, that's not realistic. Nowhere else in the 

world has a country that has been so closed off and oppressive 

suddenly become a beacon of democracy without a lot of 

heartache. (Thin Leiwin) 

 Veteran journalists who covered Myanmar for the last couple of decades are 

convinced that the government will not backtrack on the change. “They must be stupid to 

reverse to the old time,” said Than Lwin Htun, VOA Burmese service bureau chief.  

Journalists agreed that the reason that the junta military government decided to 

open up the country was not that surprising. That was a “clever exit strategy” and a 

means to keep the families wealth permanent. There are about 100 families that control 

Myanmar politically and economically. The way the government was structured made it 

hard for those generals to transfer their wealth to their families.  

I think most would agree that we are seeing a period of 

economic liberalization, not massive political reform. I think 

how the election is handled next year will be a major limitus 

test for what happens. (Steve Herman, VOA Southeast Asia 

bureau chief) 

 Reversing to the past is not expected, but journalists are not convinced that this 

government is willing to give the media full access to press freedom.  

This regime still wants to control everything. There’s one step 

forward but there’s always two steps backwards… They’re not 

reluctant to break their promises and they step on their own 



words. So for me, I’ve watched them for four, five decades and I 

have very little faith in them. I don’t see them as very 

trustworthy establishment. (Aye Win, AP foreign correspondent) 

Case in point, the existence of the Press Council. The Press Council was created 

after the government relaxed media regulations. Initially, the government appointed the 

majority of its member. After criticism, the government allowed the media to select its 

members from media organizations across the country. Many journalists now feel the 

organization has no authority or influence to guarantee a free-press. The government 

asked the council to come up with its own new media law, while at the same time 

announced a printing and publishing law.   

 Skepticism aside, many journalists express optimistism for the future of Myanmar 

in terms of press freedom. All of them admitted that the country is in transition and it 

needs time to change. Journalists agreed that the presidential elections next year will 

show more clearly if these changes are real and if it will last. 

 Limitations and Suggestions 

 For this analysis, I conducted 12 semi-structured in-depth interviews. Semi-

structured interviews allow the discussions to flow as a conversation (Harrell and 

Bradley, 2009) while still covering planned areas and topics. This kind of interview can 

produce in-depth information (Newton, 2010), but it has certain weaknesses. My sample 

size was small and not inclusive. I was able to interview 12 journalists who spoke 

English. While these journalist have years of experience with deep understanding of 

Myanmar, they lack the understanding of the ethnic regions that journalists from other 

regions have. The ethnic journalists I met did not speak English. 



 Communication complications is another factor that prevented me from having 

the most satisfactory results. Some local journalists struggled with expressing themselves 

in English. I was fortunate to be in Myanmar for a week for a conference held by the 

East-West Center and made the connections with local journalists. However, when it was 

time for a formal interview, it was difficult to arrange due to their schedule and the time 

difference.  

This research was done mainly focused on the technical side of reporting in 

Myanmar while it was under oppression and after the country was open to the world. 

There is so much about Myanmar and the country as well as the reporting culture that 

needs to be explored.  

Ethnic tension and how journalists in Myanmar cover the clashes between 

Buddhist monks and Muslim minority people in the northern state of Kachine is also a 

worthy topic to examine. The dynamics between the majority of the Buddhists and the 

minority Muslims in this country is interesting. Many people in Myanmar, however 

educated they are, have biases against Muslims. The role of the press in conflict should 

be examined. 

The changing role of exiled media, now that there is no exiled media anymore is 

another topic worth looking at. In order to come back to the country, many newspapers 

had to water down their coverage of the issues. Will exiled media become obsolete or not 

and how they can stay true to their colors are questions that future researchers may want 

to pursue. The international media may have their own challenges as they balance 



expanded coverage and the need to be able to operate within the country. Monitoring this 

in Myanmar may provide good information and research topics. 

 

  



References 

 

BNI Online. (2013). “International media go live from Myanmar”. BNI Online. 

 

Bottollier-Depois, A.. (2013). “Exile media crafting new role from inside Myanmar”. 

AFP. 

 

Burma Wireless Telegraphy Act. (1933). Accessed April 7, 2013, from 

http://www.mcpt.gov.mm/mcpt/myanmar-wireless-telegraphy-act.htm 

 

Central Intelligence Agency. (2013). “The World Factbook: Burma”. Updated April 3, 

2013, Retrieved April 12, 2013, from 

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bm.html 

 

Committee to Protect Journalists. (1997). “Enemies of the Press 1997”. Updated May 3, 

1997, Accessed April 9, 2013 from http://cpj.org/reports/1997/05/enemies97.php 

 

Computer Science Development Law. (1996). Accessed April 7, 2013, from 

https://www.myanmarisp.com/ICTnews/law10-96 

 

Naing, S. Y.. (2010). “‘Sandwich reporting’ keeps the censors guessing”. Irrawaddy. 

Updated August 11, 2010, Retrieved Apr 12 2013. 

 

Phanida (2013). “Burma removes prior censorship”. Mizzima 

 

Pidd, H. (2013). “Burma ends advance press censorship”. Guardian. 

 

Reporters Without Borders. (2005). “Reporters Without Borders Annual Report 2005: 

Burma”. Updated April 19, 2013, Accessed April 20, 2013, from 

http://www.refworld.org/docid/46e690d82b.html 

 

Reporters Without Borders. (2011). “Internet enemies: Burma”. Updated March 12, 

2012, Accessed April 20, 2013, from http://en.rsf.org/burma-burma-12-03-

2012,42076.html 

 

Reporters Without Borders. (2013). 2013 World press freedom index: Dashed hopes after 

spring. Accessed April 12, 2013, from http://en.rsf.org/press-freedom-index-

2013,1054.html 

 

Tun, A. H. (2013). “Myanmar government abolishes direct censorship”. Reuters 

http://www.bnionline.net/index.php/news/mizzima/15066-international-media-go-live-from-myanmar.html
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5go87HYsuvh1vA9jBl2enazR2GaOA?docId=CNG.745e69c34b34decb309c46cfb4e5d7ea.871
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5go87HYsuvh1vA9jBl2enazR2GaOA?docId=CNG.745e69c34b34decb309c46cfb4e5d7ea.871
http://www.mcpt.gov.mm/mcpt/myanmar-wireless-telegraphy-act.htm
http://www.mcpt.gov.mm/mcpt/myanmar-wireless-telegraphy-act.htm
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bm.html
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bm.html
http://cpj.org/reports/1997/05/enemies97.php
https://www.myanmarisp.com/ICTnews/law10-96
https://www.myanmarisp.com/ICTnews/law10-96
http://www2.irrawaddy.org/article.php?art_id=19210
http://www.mizzima.com/gallery/media-alert/7800-govt-removes-prior-censorship-on-all-publications.html
http://www.guardian.co.uk/world/2012/aug/20/burma-ends-advance-press-censorship
http://www.refworld.org/docid/46e690d82b.html
http://www.refworld.org/docid/46e690d82b.html
http://en.rsf.org/burma-burma-12-03-2012,42076.html
http://en.rsf.org/burma-burma-12-03-2012,42076.html
http://en.rsf.org/press-freedom-index-2013,1054.html
http://en.rsf.org/press-freedom-index-2013,1054.html
http://www.reuters.com/article/2012/08/20/us-myanmar-censorship-idUSBRE87J06N20120820


Win, A. A.. (2013). “Privately owned daily newspapers return to Myanmar”. AP. 

 

Win, Z. A. & Naing, W.. (2013). “Burma approves 16 private dailies”. Radio Free 

America. 

 

Zaw, A. (2002). “In Burma, a repressive regime controls the press”. Nieman Reports,

 56(2), pp. 67. 

 

Zaw, A. (2006). “Burmese Reporters in Exile Confront Different Risks”. Nieman 

Reports, 60(2), pp. 23-25. 

http://news.yahoo.com/privately-owned-daily-newspapers-return-myanmar-160017943.html
http://www.rfa.org/english/news/burma/newspapers-03262013182656.html
http://www.rfa.org/english/news/burma/newspapers-03262013182656.html


Interviews 

1. Aye Aye Win and Min Zaw, Foreign Correspondent, 10/29/2014, In person, Columbia, 

MO, USA. 

2. Than Lwin Htun, VOA Burmese service bureau chief, 4/7/2014, Skype Interview, 

Washington D.C., USA. 

3. Steve Herman, VOA Southeast Asia bureau chief, 4/4/2014, Skype Interview, 

Bangkok, Thailand. 

4. Aye Hnin, RFA editor, 10/19/2013, Skype, London, UK. 

5. Geoffrey Goddard, Myanmar Times former editor, 9/23/2013, Skype Interview, 

Yangon, Myanmar. 

6. Gabrielle Paluch, freelance reporter, 4/3/2014, Phone interview, Yangon, Myanmar. 

7. Chit Win Maung, , 4/7/2014, Phone Interview, Yangon, Myanmar. 

8. Thiha Thwe, NHK corespondent and cameraman, 4/4/2014, Phone interview, Yangon, 

Myanmar. 

9. Thiha Saw, Myanmar Freedom chief editor, 4/8/2014, Email Interview, Yangon, 

Myanmar. 

10. Soe Myint, Mizzima editor in chief, 4/19/2014, Email Interview, Yangon, Myanmar. 

11. Thin Leiwin, Reuters corespondent, 4/11/2014, Email Interview, Jakarta, Indonesia. 

 


